Vajpuha zúzapörkölt sűrű szafttal - A pörkölt isteni finom mostohagyereke

Szász Eszter 2019. március 3.

Külföldi egyetemista éveim alatt nem mindig volt pénzem színhúst venni, de vágytam valami pörköltes, szaftos ételre. Tanácstalanul álldogáltam a húspult előtt, és már majdnem lemondtam az aznapi húsadagról, amikor a barátom megkérdezte, hogy miért nem csinálok egy jó kis zúzapörköltet.

Bevallom, én zúzát eddig csak húslevesben ettem, olyankor rendszerint össze is vesztem az öcsémmel, hogy kié legyen ez a finom falat. Na de pörköltnek? 

Ezen a ponton derült ki, mennyire tudatlan vagyok zúzafronton. A zúza, annak ellenére, hogy belsőség és kinézetre sem túl elegáns, viszonylag előkelő helyen szerepel a magyarországi éttermek kínálatában. Kevesebben idegenkednek tőle mint a pacaltól, pedig ez is belsőség. 

zuzaporkolt.jpg

Mi a zúza? A zúza a madarak zúzógyomra. A szárnyasok legtöbbször egészben nyelik le a magokat, ami először a begyükbe vándorol, aztán tovább megy a mirigyes gyomorba, ahol sósavval és emésztőnedvvel keveredve tovább puhul. Ezután ér a zúzógyomorba, ahol őrlőmozgással darabolja fel az ételt.

Természetesen erre a funkciójára a hentesnél már semmi nem emlékeztet, oda már megtisztítva kerülnek a zúzadarabok. Arra ügyelj, hogy megbízható hentestől vásárolj, de ez igazából minden húsfélére igaz, csak én a belsőségek esetében még óvatosabb vagyok. 

Akik idegenkednek a belsőségektől, nekik üzenem, hogy a zúza még pont úgy néz ki, hogy simán "eladhatja magát" húsnak. A tálalást sem kell túlbonyolítani, köretnek nokedlit vagy sima főtt krumplit tálalj mellé. Van egy kedvenc éttermem, egy úgynevezett "pörköltöző", ahol zöldborsófőzelékkel kínálják, az is tökéletes párosítás.

Bármilyen szárnyas zúzájából el lehet készíteni, én általában csirke- vagy pulykazúzát veszek, de kacsazúzával is érdemes kipróbálni. Olajon is lehet pirítani, de ha igazán finomat szeretnél, akkor használj kacsazsírt.  

A zúzapörkölt elkészítése nagyon egyszerű, csak sokáig, lassú tűzön, nem bolygatva kell főzni, hogy jól megpuhuljon. Így lesz vajpuha zúzád sűrű szafttal, amit aztán jól kitunkolhatsz friss kenyérrel. 

Fotó: Getty Images 

A bejegyzés trackback címe:

https://sobors.blog.hu/api/trackback/id/tr8114640658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

 
süti beállítások módosítása